torsdag, 29 juni 2023 13:52

Støre tok ut utbytte på to millioner

Skrevet av
Ranger denne artikkelen
(0 Stemmer)
Regnskapet for 2022 viser at Støres formue i aksjeselskapet Femstø nå er på snaue 83 millioner kroner. Regnskapet for 2022 viser at Støres formue i aksjeselskapet Femstø nå er på snaue 83 millioner kroner. Foto: Geir Olsen / NTB

Gjennom selskapet Femstø AS hentet statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) ut to millioner kroner i utbytte i 2022. Dermed dobler han statsministerlønna som er på 1.945.077.

Regnskapet for 2022 viser at Støres formue i aksjeselskapet nå er på 83 millioner kroner. Det er en nedgang på en drøy million fra året før på grunn av utbyttet som statsministeren har gitt seg selv, skriver E24.

I 2021 hentet han til sammenligning ut et utbytte på en halv million kroner.

Formuen Støre har i banken, består i hovedsak av midler etter arv fra bestefaren som eide Jøtul-fabrikken.

Støre står som eneeier av familieselskapet Femstø as, etter at det de siste årene er blitt splittet opp i ulike selskaper.

Avisen har vært i kontakt med Statsministerens kontor, som foreløpig ikke har hatt mulighet til å kommentere tallene.

NTB

Andre saker å lese

Storspill av norske golfstjerner – Reitan nær toppen

26-06-2026 Sport NTB - avatar NTB

Storspill av norske golfstjerner – Reitan nær toppen

Kristoffer Reitan og Viktor Hovland har begge kommet svært godt i gang i PGA-turneringen i Connecticut. 28-åringen Reitan er helt oppe i tetsjiktet etter sin åpningsrunde.

Les mer i RingeriksAvisa

Solbakken forklarer endringene: – Må heller være smarte enn grådige

26-06-2026 Sport NTB - avatar NTB

Solbakken forklarer endringene: – Må heller være smarte enn grådige

Helt siden trekningen i desember har mange nordmenn gledet seg til VM-kampen mot Frankrike. Ståle Solbakken forklarte torsdag hvorfor han ikke stiller toppet lag.

Les mer i RingeriksAvisa

Microsoft øker Xbox-prisene

26-06-2026 IT NTB - avatar NTB

Microsoft øker Xbox-prisene

Microsoft øker prisene på Xbox-konsoller verden over med mellom 100 og 150 dollar fra 1. august. Prisøkningen skyldes økte komponentkostnader, drevet av etterspørselen etter databrikker til kunstig intelligens.

Les mer i RingeriksAvisa

Jonas-drapet: Lagmannsretten skjerper straffene for tre av fire tiltalte

25-06-2026 Nyheter NTB - avatar NTB

Jonas-drapet: Lagmannsretten skjerper straffene for tre av fire tiltalte

Tre av de fire tiltalte etter drapet på Jonas Aarseth Henriksen får skjerpede straffer etter ankesaken i Borgarting lagmannsrett.

Les mer i RingeriksAvisa