mandag, 14 september 2020 08:18

Regjeringen utvider aktivitetsplikten for sosialhjelpsmottakere

Skrevet av
Ranger denne artikkelen
(0 Stemmer)
Arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen (H) innfører aktivitetsplikt for alle sosialhjelpsmottakere, uansett alder. Arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen (H) innfører aktivitetsplikt for alle sosialhjelpsmottakere, uansett alder. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

Regjeringen utvider aktivitetsplikten for dem som mottar sosialhjelp, til også å gjelde dem over 30 år.

– Alle som mottar økonomisk sosialhjelp, skal vi ha aktivitetsplikt for, sier arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen til NRK.

– Det betyr rett og slett at vi skal ha krav og forventning om at de skal møte opp til aktivitet hver hverdag, sier Isaksen.

I 2017 innførte regjeringen en lovendring der det stilles krav om at unge under 30 år må være i aktivitet for å motta sosialhjelp. I 2018 viste statistikk at det var færre unge på sosialhjelp enn i 2017.

Høyre har lenge slåss for utvidet aktivitetsplikt, og fredag besluttet Isaksen at denne skal gjelde alle.

NTB

Andre saker å lese

Norge-profiler var skeptiske til VM-roingen: – Sjukt

23-06-2026 Sport NTB - avatar NTB

Norge-profiler var skeptiske til VM-roingen: – Sjukt

Flere av de norske VM-stjernene var usikre på det virale norske rofenomenet, men i natt omfavnet de det etter den dramatiske seieren.

Les mer i RingeriksAvisa

Fotball 2. divisjon menn søndag avdeling 2, tabell

22-06-2026 Blålys brann politi ulykker NTB - avatar NTB

Hønefoss holder seg godt oppe i den øverste delen av tabellen.

Les mer i RingeriksAvisa

Norges VM-kamp mot Senegal blir historisk – best besøkte på 69 år

22-06-2026 Sport NTB - avatar NTB

Norges VM-kamp mot Senegal blir historisk – best besøkte på 69 år

Ståle Solbakken og Norge møter Senegal i VM på et tilnærmet fullsatt stadion i New Jersey natt til tirsdag, foran landslagets største publikum siden 1957.

Les mer i RingeriksAvisa

Nordmenn blir bedre mennesker på ferie

22-06-2026 Reiseliv Pressemelding - avatar Pressemelding

Nordmenn blir bedre mennesker på ferie

Vi spiser mer, sover lenger og blir mer spontane. Men to ting tviholder vi på: knekkebrød og klaging. Det viser en ny landsdekkende undersøkelse gjennomført av Apollo.

Les mer i RingeriksAvisa